lördag 19 mars 2016

En föraning om påsk

Det börjar närma sig högtiden som innehar silverplatsen på min lista över favorithögtider: påsken! Dels är det härligt att det är vår och har man tur är det varmt och soligt och fågelkvitter hörs i luften. Dels är det liksom ljusare och lättare med alla dekorationer och maten: Ljusgula tulpaner, gröna blad, små vita fjädrar i björkriset, fräscha sallader och en massa påskgodis i pastelliga färger! Vi kör inte på någon traditionell påskmat, utan i år blir det brunch när familjen kommer hit på påskafton. Påskmust är i och för sig ett måste, men sill, köttbullar och lax skippar vi. Och på något sätt är det mer acceptera på påsken än på julen. Vi kämpar fortfarande med släkten och deras traditionella syn på julmat som sällan går så bra ihop med vegetarianism...

Brunchmaten är färdigplanerad och förhoppningsvis hinner jag fota den nästa lördag innan vi äter upp den, så att jag kan visa här på bloggen. Blommor och andra dekorationer funderar jag fortfarande lite på, men jag är inne på ljusgult (absolut inte den där bjärta gula som verkar så poppis på påsken). Fredagsbuketten har den känslan som jag söker till påskens blommor. Lite mer "vilt" kanske med kvistar instuckna bland blommorna. Vi får se! Hälften av det roliga är ju just att fundera, leta inspiration och planera.





Inga kommentarer: