onsdag 23 december 2015

Julstämning

Dagen före julafton! Här råder lugn, förutom de små skrik av glädje eller besvikelse som kommer från sonens rum där det spelas spel med bästa kompisen. Rödbetorna till rödbetstzatzikin står och puttrar på spisen, jag har precis dammsugit och slagit in de sista klapparna och strax ska jag lägga mig i soffan och låta mig omges av julinspiration från Pinterest.

Förresten, jag kanske ska berätta om den där rödbetstzatzikin, ett givet alternativ till rödbetssalladen i vår familj! Man kokar färska rödbetor, låter dem svalan och river dem grovt. Blandar dem med turkisk yoghurt, pressad vitlök, riven röd lök och smulad fetaost. Det är bara att ta de proportioner man själv gillar. Hur mycket godare som helst än den gräddiga och majonäsiga rödbetssalladen!

En lite reflektion kring det här med julstämning: som i så många andra situationer i livet så blir det ju vad man gör det till. Både i tidningen och på radio beklagar sig människor över den uteblivna julstämningen, eftersom det inte är någon snö eller för att de stressar runt på stan efter de sista julklapparna. Jag är ganska övertygad om att dessa människor inte skulle känna någon julstämning även om det var en meter tjockt snötäcke och julklapparna var inhandlade i november. För de skulle då hitta något annat som "förstör" julstämningen. Det är en ganska naiv tanke att tro att julstämning är något som kommer utifrån, att den bara ska infinna sig oavsett vad jag gör. Julstämning kommer inifrån, från dina nervtrådar som signalerar de känslor du vill eller inte vill framkalla. Hos mig är det inte heller någon snö och jag ska köpa en sista julklapp bland alla andra människor på stan idag. Jag känner en otrolig julstämning trots detta eftersom jag har skapat den känslan!






Inga kommentarer: