söndag 22 november 2015

"Naken" tårta!

Ni har ju redan sett lite bilder från Harry Potterkalaset och nu kommer det bilder från kalas nummer två: det för släkten. Det kalaset hade inget direkt tema, förutom att jag hade bestämt mig för att göra en "naken" tårta. En tårta där man lägger på kräm/frosting på utsidan och sen drar bort så mycket av den (jag använde en degskrapa) så att man liksom ser bottnarna. Ganska snyggt faktiskt! Frågan är bara om jag skulle tyckt det för tio år sen när det inte var modernt... Tårtan fick sällskap av lite godsaker som på något sätt matchade tårtan, antingen i smak eller färg.

 

 
 Mintchokladbollar, choklad- och hallontårta, minibiskvier och brysselkex.

Mintchokladbollar

180 g rumstempererat smör
2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
4 msk kakao
6 dl kaksmulor från en chokladsockerkaka (det går åt ungefär en halv sockerkaka)
Pepparmintessens efter smak (jag använde ungefär 2 matskedar)
Strössel av valfri sort (jag använde polkaströssel)


Rör smöret smidigt tillsammans med florsockret och vaniljsockret.

Tillsätt kakao och kaksmulor och blanda till en jämn deg. Arbeta in mintessensen.

Degen kommer att kännas ganska lös. Ställ in i kylskåpet minst 30 minuter, gärna längre. Forma sen bollar och rulla i strössel.

Här hittar ni receptet på chokladbiskvierna. Här finns receptet på den magiska chokladtårtan (dock med en annan fyllning som också är supergod). Receptet på hallonmarängsmörkrämen finns här.


Inga kommentarer: