fredag 15 maj 2015

Årets första trädgårdsbukett!

Långhelg igen! Passar mig alldeles utmärkt. Dels börjar det blir småsegt att jobba nu när sommaren närmar sig, dels finns det ett gäng roliga projekt här hemma att ta tag i. Igår bar det av till stora blomaffären för inköp av lite nya trädgårdsblommor. Jag är absolut ingen trädgårdsfantast som försår inomhus och gödslar med något specialgödsel, men jag är blomfantast och anstränger man sig lite i trädgården kan det betyda att man i slutändan får en massa fina blommor att ta in!

Nu håller jag tummarna för att det jag planterade igår ska växa fint. För mig är det där bara en slump - vissa blommor som jag tidigare har planetrat växer så det knakar (förgätmigej och löjtnantshjärta), andra dyker aldrig upp mer igen efter första året i jorden (axveronika och mynta). Jag har ingen aning om varför vissa överlever och andra inte, och jag har inte energin eller tålamodet att forska i saken. Nu växer i alla fall några blommor så pass mycket att årets första trädgårdsbukett har plockats! Eftersom det inte är väldiga mängder blommor så gjorde jag ett fiffigt pyssel igår - ett blomsternät av tunna grenar att sätta på vasen för att ge stadga åt blomsterstjälkar.

Jag visade inspirationen till detta pyssel i ett tidigare inlägg, och i den beskrivningen av hur man gjorde lät det som att det var busenkelt. Riktigt så enkelt var det inte... Grenar har ju en tendens att inte vara spikraka, vilket ställde till det en del vid limningen. Men efter tredje försöket satt alla pinnar på plats och nätet var klart!

 
 
Här är buketten i hela dess prakt! (Okej, de där rosa rosorna kommer faktiskt inte från trädgården utan från ICA, men allt annat är hemodlat.)
 
 
 
 
 

Inga kommentarer: