söndag 22 mars 2015

Bregottkakor!

Förra helgen njöt vi av vårvärmen i fjällen! Inget bloggande då, något jag annars i princip enbart gör på helgen. Finns liksom inte riktigt ork och engagemang i veckorna. Den här helgen är vi hemma och har mest ingenting för oss. Snön viner utanför fönstret så vi sitter inne. Jag bakade igår (så bra inomhusaktivitet!) och jag tror banne mig att det får bli en omgång med bakbunken idag också. Nu stundar påsken och den, som alla andra högtider, firas med god mat och söta bakverk och det gäller att börja i god tid med bakandet.

Igår gav jag mig på den gamla 80-tals klassikern Bregottkakor. Å jösses så goda de är! Inte konstigt kanske med tanke på att man häver i ett helt paket Bregott :-) Det lilla paketet, men ändå...





Bregottkakor, ca 50 st
300 g Bregott, grönt paket
1½ dl strösocker
3-3½ dl vetemjöl
2½ dl maizenamjöl
1 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 150 grader. Ställ ut små kakformar på  två plåtar.

Rör ihop smör och strösocker med en elvisp.

Blanda mjöl, maizena och bakpulver i en annan bunke. Häll i mjölblandningen i smör- och socker blandningen och rör ihop till en deg (det är lättast att använda händerna).

Rulla små bollar av degen och lägg i kakformarna.

Sätt in i ugnen (en plåt i taget) och låt grädda i 25-30 minuter.


Inga kommentarer: