söndag 6 juli 2014

Enkel och underbar glass

Andra dagen på Österlen och jag har redan kommit in i lunken här. Mycket läsning, både för stora och små, ett givande loppisbesök, fika i trädgården och sen ett par timmars middagsförberedelser. S och jag var ansvariga för middagen igår och eftersom det var lördag krävdes förstås en efterrätt. Vi hade en massa härliga bär så jag tänkte att glass skulle passa bra till dem. Här finns ingen glassmaskin, men det går ju att göra god glass utan en stor apparat.

Igår blev det en superenkel vaniljglass med bara tre ingredienser som vispas ihop, läggs i en form och ställs i frysen ett par timmar. Den är hur god som helst, speciellt med färska bär till!

 


 

Vaniljglass med kondenserad mjölk

5 dl vispgrädde
1 burk kondenserad mjölk (sötad)
1 vaniljstång

Häll vispgrädden och den kondenserade mjölken i en bunke.

Dela vaniljstången på mitten och skrapa ur vaniljfröna. Lägg fröna i bunken med gräddblandningen.

Vispa med elvisp tills blandningen tjocknar och börjar få lite styvare toppar.

Häll smeten i en form. (Jag klädde en avlång bakform med plastfolie innan jag hällde i smeten, då kan man stjälpa upp glassen på ett fat och garnera lite snyggt. Skippar man plastfolien kan man skopa upp glassen med en sked direkt ur formen i stället.) Ställ i frysen i 4-6 timmar.


Inga kommentarer: