onsdag 16 juli 2014

Cafétips

Det var ett tag sen jag skrev. Min ursäkt är att vi har varit på resande fot. I helgen var vi i Ronneby på ett underbart bröllop och sen åkte vi till Kalmar (där vi befinner oss nu). Det tar alltid ett tag för mig att känna att jag har landat och att jag har tid och ork att sätta mig ner och blogga. Men nu kommer ett litet inlägg!

Inlägget kommer handla om två fina caféer som har besökts på denna lilla utflykt. Det första ligger i Ronneby och heter Café Mandeltårtan. Det är inrymt i ett stort gammalt hus från tiden då staden var en populär kurort, typ 1800-talet. Alla rum är så fint inredda med gamla, udda saker blandat med en hel del nytt, framförallt textilier från Mimou (som är ett företag från Blekinge). Jag kan bli helt kär i ställen där det märks att man har lagt ner tid och omsorg på inredningen! Sen skadar det ju inte att de hade väldigt goda smörgåsar och bakverk heller.

 

Vill ni ha tips på boende i Ronneby så kan jag varmt rekommendera Villa Flora Viola. Det ägs av samma personer som äger Café Mandeltårtan och har också en väldigt fin inredning. Det är ett bed and breakfast, så alla hotellfaciliteter finns inte (typ shampo i duschen och minibar) men det ligger otroligt fint i Brunnsparken (och ärligt talat - minibar, när utnyttjade du en sån sist?).

Det andra caféet (som faktiskt också är ett bed and breakfast, men där bodde vi inte) ligger på Öland. Det heter Strandnära och de satsar mycket på ekologiska varor. Vi åt supergoda surdegsfrallor, som man kunde välja olika pålägg till. De serverades i separata skålar och så fick man bre mackorna själv. Fiffigt, tycker jag! Världens godaste smoothies hade de också!

 


 

Vi satt ute och åt för det var så himla fint väder, men inredningen inomhus var också så där genomtänkt som jag gillar. Möjligtvis blev det lite spretigt med blandningen mellan mormorsstilen, shabby chic och New England/strandstil, men det var väldigt trivsamt.


Inga kommentarer: